Výlet na Psanou skálu a vyhlídky u vodní nádrže Slapy

Jaro

01. 05. 2024

4 hod.

Turistická mapa okolí vodní nádrže Slapy

Vycházka na Psané skály a vltavské vyhlídky

Obec Nahoruby, neplacené parkoviště na návsi u rybníka.

Z obce Nahoruby vycházím po žluté turistické značce směrem k Vltavě. Cesta vede nejdříve po loukách podél potoka, pak dál po lesní pěšině. Asi kilometr od vesnice v lese potěší starý kamenný mostek. Potok ústí do slepého ramene Vltavy u chatové osady. Žlutá značka obchází osadu podél vody. Na hladině se tu pohupuje pár loděk a pramic. Po chvíli chůze odbočuje značka do strmého svahu k menším skalkám. Stoupám po kamenných schodech až k ploché skále, na které jsou vyryté nápisy ve staré češtině. O původu nápisů si můžete přečíst třeba na Wikipedii, nebo na stránkách Kudyznudy.cz  Objevuji nápisy „Wieczni Pane Boze nass, genz na Wisostech przebiwass“, nebo „Kristus Domine“ a několik monogramů s letopočtem z 19. století. Některé rytiny jsou bohužel současnějšího data, někdo měl potřebu tu zvěčnit svoje jméno a malůvky. Na stěně je upevněna pamětní deska s kalichem.

Značená stezka tu končí, ale úzká pěšina pokračuje nahoru na vyhlídku na Vltavu a zahrádkářskou osadu na druhém břehu. Z vyhlídky vystoupám ještě kousek na louku. Za ní je vidět nová budova kláštera trapistek. Polními cestami směřuji opět k Vltavě. Skrz stromy je tu vidět na řeku a kotvící hausbóty. Cesta vede střídavě podél vody, mezi chatkami a lesem až k Nové Živohošti. Tady je možnost občerstvení v některé z restaurací. Po zelené značce je možné se vrátit do Nahorub, zajíždí sem i autobus.

Já pokračuji po zelené opačným směrem podél vody. Tady už je hlavní tok Vltavy, kotvících lodí i hausbotů je tu víc. Přes vodu je vidět bílý kostelík ve staré Živohošti. Mířím ještě k vyhlídce Vrchovnice. Značka mě od vody vytáhne nahoru, pak klesám k potoku a opět nahoru na kopec Na Vrchovnici. Vyhlídka je dobře přes 100 metrů nad vodou, za Živohoští je vidět kopec Besedná s dřevěnou Drtinovou rozhlednou, po proudu živohošťská marina a silniční most.

Chvíli tu odpočívám a pak se stejnou cestou vydávám zpět k rozcestí zelené s červenou značkou. Po té dojdu až k silnici na Nahoruby. Před vesnicí ještě odbočuju na nedaleký Holý vrch, kde je památník první husitské bitvy. Kdo by neměl vyhlídek dost, může popojet do Třebenic, kde začíná jedna z našich nejstarších turistických stezek Svatojánské proudy, nebo na pravý břeh do Teletína na trojkombinaci vyhlídek Máj, Mařenka a Myšák. Vltava tu meandruje a tvoří typickou podkovu.

Lehká vycházka s vyhlídkami ve středním Povltaví, většinou po značených trasách. Ideální pro rodinný výlet nebo výlet se psem.

Občerstvení je možné uprostřed trasy na Živohošti, v Nahorubech je hospoda s nejistou otevírací dobou.

Trasa nevede přes žádné vrcholy. Výhledy nabízí skalní vyhlídky nad Vltavou.

Cesta vede po polních a lesních cestách, nejsou zde nebezpečná místa. Na Psané skály vedou kamenné schody, můžou za mokra klouzat.

Občersvení je možné v osadě Nová Živnohošť.

Psané skály - historické nápisy vytesané do skal, vyhlídky na Vltavu