Okružní trek na Mödringkogel a další tři vrcholy

Seckauské Taury / Rakousko

17. 08. 2024

7 hod.

Turistická mapa Seckauerských Alp

1. Vhodné pro děti - ANO (školního věku)
  2. Vhodné pro psy - ANO
  3. Vhodné pro kočárky - NE
  4. Přelidněnost - malá

Okružní trasa v Seckauerských Alpách s výstupem na Mödringkogel

Parkoviště u hostince Bergerhube, na konci údolí Triebental v Seckauerských Alpách.

Auto nechávám na parkovišti u hostince Bergerhube na konci údolí Triebental. Od chaty vycházejí značené turistické trasy na prominentní vrcholy Seckauerských a Triebenských Alp - Großer Grießstein 2 337 m n. m., Gamskögel 2 386 m n. m. a Geierhaupt 2 417 m n. m. Trochu v pozadí zájmu a mimo značené trasy stojí Mödringkogel 2 142 m n. m., můj dnešní cíl.

Z parkoviště se vydávám po značené trase směrem na Gamskögel. Po asi hodině cesty přicházím na louky Mödringalmu, kde opouštím turistickou trasu a odbočuji vlevo na pěšinu vyznačenou kamennými mužíky. Nade mnou se tyčí majestátní Gams, Mödringkogel je kužel vlevo.

Pěšina vyznačená kamennými mužíky mě spolehlivě provede lesem i klečí. Směr je jasný – sedlo Hasenestörl (Hasene Törl) v téměř 2 000 m. V sedle je sice rozcestník, ale trasa na vrchol není značená, jen vyšlapaná pěšina. Vede přímo po hřebínku, není kam odbočit. Pod vrcholem je strmější úsek, kde je nutné si občas pomoci rukama (není třeba žádná výbava). Z vrcholu je krásný kruhový výhled – Gams na západě, Großer a Kleiner Grießstein severním směrem, v dálce pak Admontergruppe a Gesäuse, na východ hlavní hřeben Seckauerských Alp, jižně Sonntagkogel a údolí Murtal.

Po chvíli odpočinku se vracím k rozcestí a stoupám na travnatou Krugkoppe 2 042 m n. m. Na druhé straně se objeví modrá jezírka Krugsee a nad nimi špičatá Krugspitze. Pokračuju přímo po hřebeni k dalšímu vrcholu na cestě Speikleitenberg 2 124 m n. m. Cestou je nutné obejít, nebo přelézt pár skalek, ale nic těžkého.

Speikleitenberg je bez kříže, na vrcholu je jen kupa kamení a vrcholová kniha. Trasa dál kopíruje hřeben, přechází přes kameny porostlé lišejníky a pak prudce klesá do sedla Kettentörl 1 864 m n. m. Ještě se mi nechce vracet a tak se rozhodnu vystoupat na protější Kettentalkogel 2 151 m n. m. a podívat se, jestli cesta nepokračuje po hřebeni dál k jezeru Schaunitzsee a do údolí Grüngraben, kudy bych se mohla také vrátit k Bergerhube.

Cesta na Kettentalkogel není značená, pěšina se ztrácí, směr udávají občas mužíci. Je tady víc kamenných polí a kleče, výstup vede zhruba po hraně srázu. Nahoře stojí prostý dřevěný křížek. Hřeben pokračuje dál směrem ke Geierhaupt, nejvyšší hoře Seckauerek. Bohužel ale pěšina tu končí. Vracím se do sedla Kettengtörl a po značené trase k Bergerhube a parkovišti. U Bergerhube opatrně při pohybu na pastvinách, chovají tu dlouhorohý chlupatý horský skot, naštěstí zvyklý na návštěvníky.

Trek přes čtyři vrcholy v západní části Seckauerských Alp, částečně neznačená trasa, většinou po travnatém hřebeni a horských loukách.

Vodu můžete doplnit v potoku Triebenbach na začátku a na konci trasy. Nebo se pak můžete občerstvit v hostinci Bergerhube na začátku/konci trasy tam, kde parkujete.

Trasa přechází přes čtyři vrcholy - Mödringkogel 2 142 m n. m., Krugkoppe 2 042 m n. m., Speikleitenberg 2 124 m n. m. a Kettentalkogel 1 864 m n. m. Ze všech vrcholů si můžete vychutnávat výhledy na Seckauerské Taury.

Trasa není nebezpečná, vede většinou po horských loukách, nebo travnatém hřebeni. Nejsou zde žádné exponované úseky.

Občerstvení je možné v horské chatě Bergerhube, na trase není jiná chata.

Chata Bergerhube je východiskem také pro zimní trasy, Jsou tu vyznačeny cesty pro skialpy, nebo sněžnice s převýšením 600 - 1200 m. Mapa je na parkovišti.