Dvoudenní trek na horu Moldoveaunu v Rumunsku

2. 21:15 Chata Podragu
  3. 22.8. 9:00 Odchod z chaty, 9:45 sedlo,
  4. 11:30 Vistea mare 11:50 Moldoveaunu 18:00 Zpět na Lacul Bale

Pohodový horský trek na dva dny s dobitím vrcholu Moldoveaunu

Auto necháváme na neplaceném parkovišti v sedle Lacul Balea.

1. den

Autem dojíždíme Transfagarašskou cestou od severu, potkávaje medvědí rodinku. V závěrečných serpentinách zácpa, tak parkujeme u cesty, přebalíme, spustí se liják. Domníváme se (mylně), že stále máme časovou rezervu za světla dojít na chatu Podragu.

Přeparkujeme, posečkáme v restauraci u jezera Balea. Kolem 17 hod. přestává pršet, tak vyrážíme vzhůru po modré značce a průser - na ukazateli chata 6 hodin! Takže po 23 hodině? To je blbý. Ale jdeme, když tak cestou je odbočka na bivak.

Postupujeme nejprve příkře po modré značce, k jezeru Capra, zde vidíme několik stanů a pokračují horodolky. Pro změnu červená, traverz kolem jezera a sestup a výstup. A tak několikrát. Zprvu dodržujeme časový rámec, což je zlé. Za 2,5 hodiny rozcestí - k bivakům žlutá, červená hřebenovka a modrá směr chata Podragu. Ještě je světlo, na bivaky rezignujeme a pokračujeme k chatě. Ukazatel hlásí 2-3 hodiny!

Vysíláme rychlejší předvoj, ať se pokusí ukecat nocleh. S pomalejšími děvčaty sestupujeme a znovu vystupujeme, to jim již docházejí síly a začíná se smrákat. Na posledním sedle již čelovky, vidíme chatu, vstříc vybíhá hoch hlásíc značně nevrlou chatařku s rizikem spaní venku. Ve 21:15 jsme na chatě. Zázrak. 6 hodin chůze dle informační tabule jsme smrskli na 4, kde se vzalo najednou časové okno? Trhlina?

Paní chatařka byla však přesto značně nevlídná, rychle nás za přísného dohledu rozmístí na palandy, s tím, že chata se již ukládá ke spánku. U hlavní cesty (asfaltky) jsme viděli medvědy, v horách pak už nikoliv, jen liška, svišti. Scenérie krásné, jezera, skalní okno, západ slunce. První den byl jen trochu modifikován časovým stresem. První den jsme měli cíl horskou chatu Cabana Podragu.

2. den

Druhý den ráno je již pěkně, jasno. Nechvátáme a vyrážíme z chaty Podragu v 9.00. Jdeme po červené turistické značce na sedlo (3/4 hod). Pro indispozici jednoho hocha padne správně rozhodnutí rozdělení naší skupiny. Děvčata s hochem se vracejí hřebenovkou po červené zpět. Tatík se synem se vydávají na vrchol Moldoveanu.

Ještě teda dlouhé, ale vcelku pohodové traverzy, najednou děsivý pohled na stěnu, další traverz, závěrečný strmější výstup nejprve na vrchol Vistea Mare, pauza se setkáním s rodáky, pak ještě cca 20 min. hřebenovka na Moldoveanu - kde jsme ve v poledne.

Výhledy jsou díky počasí skvělé, prostě krása. Přiběhne Polák, že zvládl z Balea za 5 hodin. Sestupujeme nejprve stejnou trasou, míjíme megastáda ovcí, docházíme k původnímu rozcestí a dáváme se hřebenovkou po červené, směr vrchol Mircii.

Míjíme s osvěžením jezírko Giurgiuluji, postupně se zlověstně zatahuje a ještě zlověstněji zaburácí. Opět důkaz, jak se počasí může na horách rychle zvrhnout. Kvapně přeběhneme vrchol, dále hřebenem, nikde možnost se schovat pod případným převisem, dostáváme se však alespoň pod hřeben, kde pár dalších nešťastníků a spouští se průtrž i s kroupami.

Chvíli posečkáme pod pláštěnami, když se již zdá, že odehřmělo, tak v dešti pokračujeme směr jasnící se obloha. Další výstup, sestup, déšť definitivně ustává, po suchu přejdeme nějaké řetězy. Horem dolem dojdeme na včerejší rozcestí a pak již zase stejnou horem dolem cestou, po sestupu zase výstup k jezeru Capra, kde božský klid a atmosféra, tak troch relaxu a v 18 hod sestupujeme k restauraci a uvítací četě na Balea lake.

Byť převýšení na první pohled není tak hrozné, tak se nasčítá několik výstupů a sestupů, což unaví dosti. Na trase jsou také lehčí řetízky a kramle. Trek zvládnou i starší děti, pokud mají slušnou kondici (středoškoláci v pohodě).

S sebou v létě aspoň 2-3 l. Voda je u chaty Podragu, u jezera Giurgiuluji, jinak nespolehlivé pramínky s horší dostupností - doporučujeme filtraci.

Přespat na trase můžete například na horské chatě Podragu (70-100 Lei / osoba 2024). Cestou možnosti stanování - u jezera Capra, bivaky Refugiul Fereastra Zmeilor - pod hřebenem.

Cestou na tomto treku zdoláte několik dvoutisícových vrcholů, mezi ty nejzajímavější patří Podu Giurgiului 2 358 m n. m, Viștea Mare 2 527 m n. m., Moldoveanu 2 544 m n. m., Mircii 2 470 m n. m., Paru de Fier 2 316 m n. m. Z trasy jsou skvělé výhledy na celé pohoří Fagaraš.

Medvědy jsme potkali na Transfagaraši - zdomácnělí u cesty loudící od nezbedných turistů - více na jižní straně - na úrovni lesa, výše pak už nebyli. V Rumunsku je pak samozřejmostí být obezřetný u pasteveckých psů, ačkoliv my jsme měli tu čest potakt jen ty bezproblémové :). Na trase je několik jištěných úseků, ale nic hrozného, klasické řetězy (max. ferrata A, B).

Občerstvit se můžete na horské chatě Podragu - vzhledem k "svéraznosti" chatařky jsme jídlo na chatě nevyzkoušeli. Jinak klasické jídlo na dvou denní trek - čokoláda, energetické tyčinky, vařič, konzervy a sušené potraviny.